​MODEL DE SUBIECT LA LOGICĂ, ARGUMENTARE ȘI COMUNICARE

​Model de subiect Logica pentru Bacalaureat 2025


​SUBIECTUL I (30 de puncte)


​A. Se dă un set de termeni. Pentru fiecare, se cere să se precizeze o caracteristică.
​Exemplu: Pentru termenii „triunghi echilateral” și „mamifer”, precizați o caracteristică comună.
​B. Se dă o listă de 10 termeni. Se cere să se grupeze termenii în perechi, astfel încât fiecare pereche să ilustreze un anumit tip de raport logic (de opoziție, de concordanță)
​Exemplu: Identificați raportul dintre termenii „copac” și „salcie”.


​C. Fie următoarele propoziții:
​Toți elevii sunt sportivi.
​Niciun elev nu este sportiv.
​Unii elevi sunt sportivi.
​Unii elevi nu sunt sportivi.
​Exemplu: Indicați valoarea de adevăr a propozițiilor 2, 3 și 4, știind că propoziția 1 este falsă.


​D. Se cere să se definească un anumit concept logic și să se ofere un exemplu.
​Exemplu: Definiți termenii absoluți și oferiți un exemplu.
​E. Se cere să se identifice tipul unei anumite definiții și să se verifice corectitudinea ei, precizând regulile încălcate, dacă este cazul.
​Exemplu: Se dă definiția: „Automobilul este un vehicul care se deplasează pe șosele”. Analizați corectitudinea definiției.\


​SUBIECTUL II (30 de puncte)


​A. Se dau două propoziții categorice. Se cere să se determine formula logică pentru fiecare și să se scrie o propoziție echivalentă, fie prin conversiune, fie prin obversiune.
​Exemplu:
​Unii oameni sunt medici.
​Niciun om nu este nemuritor.
​Cerințe:
​Determinați formula fiecărei propoziții.
​Scrieți conversa și obversa pentru fiecare.


​B. Se dă un scurt text care conține un argument.
​Exemplu de text: „Dacă plouă, atunci pământul este ud. Pământul nu este ud. Așadar, nu a plouat.”
​Cerințe:
​Transcrieți argumentul în limbaj formal.
​Verificați validitatea argumentului.


​C. Se dă o propoziție categorică. Se cere să se construiască un raționament de tip conversiune simplă și unul de tip obversiune, menționând totodată operațiile logice realizate.
​Exemplu: „Toate pisicile sunt mamifere.”
​Cerințe:
​Construiți o conversiune simplă.
​Construiți o obversiune.


​D. Se dau două raționamente. Se cere să se verifice validitatea fiecăruia, folosind un anumit tip de diagramă (ex. Venn) și să se precizeze dacă sunt valide sau nu.
​Exemplu:
​Toți oamenii sunt ființe raționale. Unii sportivi sunt ființe raționale. Așadar, unii sportivi sunt oameni.
​Nicio pasăre nu este mamifer. Toți pinguinii sunt păsări. Așadar, niciun pinguin nu este mamifer.


​SUBIECTUL III (30 de puncte)


​A. Se dau doi termeni, S și P. Se cere să se construiască un silogism valid, de o anumită figură, care să conțină acești termeni.
​Exemplu: Construiți un silogism valid, de figura I, care are concluzia „Unii elevi sunt pasionați de lectură.”


​B. Se dă un silogism.
​Exemplu: „Unii elevi sunt sportivi, iar toți sportivii sunt ambițioși. Așadar, unii ambițioși sunt elevi.”
​Cerințe:
​Identificați termenii silogismului (termenul major, termenul minor, termenul mediu).
​Reprezentați silogismul în diagramă Euler.
​Verificați validitatea silogismului prin diagrama Euler și/sau prin legile generale ale silogismului.


​C. Se dă un silogism valid. Se cere să se transforme una dintre premise, menținând validitatea argumentului.
​Exemplu: Schimbați premisa minoră a silogismului „Toți filosofii sunt înțelepți. Socrate este filosof. Așadar, Socrate este înțelept.” pentru a obține un silogism valid.


​D. Se dă un silogism. Se cere să se verifice validitatea acestuia prin intermediul regulilor silogistice și să se precizeze ce reguli au fost încălcate, dacă este cazul.
​Exemplu: „Toți câinii sunt mamifere. Nicio pisică nu este câine. Prin urmare, nicio pisică nu este mamifer.”


​E. Se dă o eroare de argumentare. Se cere să se definească și să se explice, oferind un exemplu relevant.
​Exemplu: Descrieți eroarea „argumentum ad hominem” și oferiți un exemplu.