Model de subiect Logica pentru Bacalaureat 2025
SUBIECTUL I (30 de puncte)
A. Se dă un set de termeni. Pentru fiecare, se cere să se precizeze o caracteristică.
Exemplu: Pentru termenii „triunghi echilateral” și „mamifer”, precizați o caracteristică comună.
B. Se dă o listă de 10 termeni. Se cere să se grupeze termenii în perechi, astfel încât fiecare pereche să ilustreze un anumit tip de raport logic (de opoziție, de concordanță)
Exemplu: Identificați raportul dintre termenii „copac” și „salcie”.
C. Fie următoarele propoziții:
Toți elevii sunt sportivi.
Niciun elev nu este sportiv.
Unii elevi sunt sportivi.
Unii elevi nu sunt sportivi.
Exemplu: Indicați valoarea de adevăr a propozițiilor 2, 3 și 4, știind că propoziția 1 este falsă.
D. Se cere să se definească un anumit concept logic și să se ofere un exemplu.
Exemplu: Definiți termenii absoluți și oferiți un exemplu.
E. Se cere să se identifice tipul unei anumite definiții și să se verifice corectitudinea ei, precizând regulile încălcate, dacă este cazul.
Exemplu: Se dă definiția: „Automobilul este un vehicul care se deplasează pe șosele”. Analizați corectitudinea definiției.\
SUBIECTUL II (30 de puncte)
A. Se dau două propoziții categorice. Se cere să se determine formula logică pentru fiecare și să se scrie o propoziție echivalentă, fie prin conversiune, fie prin obversiune.
Exemplu:
Unii oameni sunt medici.
Niciun om nu este nemuritor.
Cerințe:
Determinați formula fiecărei propoziții.
Scrieți conversa și obversa pentru fiecare.
B. Se dă un scurt text care conține un argument.
Exemplu de text: „Dacă plouă, atunci pământul este ud. Pământul nu este ud. Așadar, nu a plouat.”
Cerințe:
Transcrieți argumentul în limbaj formal.
Verificați validitatea argumentului.
C. Se dă o propoziție categorică. Se cere să se construiască un raționament de tip conversiune simplă și unul de tip obversiune, menționând totodată operațiile logice realizate.
Exemplu: „Toate pisicile sunt mamifere.”
Cerințe:
Construiți o conversiune simplă.
Construiți o obversiune.
D. Se dau două raționamente. Se cere să se verifice validitatea fiecăruia, folosind un anumit tip de diagramă (ex. Venn) și să se precizeze dacă sunt valide sau nu.
Exemplu:
Toți oamenii sunt ființe raționale. Unii sportivi sunt ființe raționale. Așadar, unii sportivi sunt oameni.
Nicio pasăre nu este mamifer. Toți pinguinii sunt păsări. Așadar, niciun pinguin nu este mamifer.
SUBIECTUL III (30 de puncte)
A. Se dau doi termeni, S și P. Se cere să se construiască un silogism valid, de o anumită figură, care să conțină acești termeni.
Exemplu: Construiți un silogism valid, de figura I, care are concluzia „Unii elevi sunt pasionați de lectură.”
B. Se dă un silogism.
Exemplu: „Unii elevi sunt sportivi, iar toți sportivii sunt ambițioși. Așadar, unii ambițioși sunt elevi.”
Cerințe:
Identificați termenii silogismului (termenul major, termenul minor, termenul mediu).
Reprezentați silogismul în diagramă Euler.
Verificați validitatea silogismului prin diagrama Euler și/sau prin legile generale ale silogismului.
C. Se dă un silogism valid. Se cere să se transforme una dintre premise, menținând validitatea argumentului.
Exemplu: Schimbați premisa minoră a silogismului „Toți filosofii sunt înțelepți. Socrate este filosof. Așadar, Socrate este înțelept.” pentru a obține un silogism valid.
D. Se dă un silogism. Se cere să se verifice validitatea acestuia prin intermediul regulilor silogistice și să se precizeze ce reguli au fost încălcate, dacă este cazul.
Exemplu: „Toți câinii sunt mamifere. Nicio pisică nu este câine. Prin urmare, nicio pisică nu este mamifer.”
E. Se dă o eroare de argumentare. Se cere să se definească și să se explice, oferind un exemplu relevant.
Exemplu: Descrieți eroarea „argumentum ad hominem” și oferiți un exemplu.